Voor en nadelen verbinding A8-A9

De doorverbinding A8-A9 is een langlopend dossier. Typisch zo’n onderwerp dat begint met een onderzoek naar verbetering van de bereikbaarheid en voor je het weet zit je aan een voorstel voor een aan te leggen snelweg vast.

In het weekend van 7 en 8 oktober 2018 liep ik vrijwillig dienst als nachtwacht van de kunstmanifestatie “En boven de polder de hemel”. Dat speelde zich af in een stuk polder dat gedeeld wordt door Zaanstad, Heemskerk en Beverwijk, vlak naast het gebied waar de doorverbinding A8-A9 volgens de planstudie de polder doorsnijdt.

Die nacht klopte alles. De kunst op het traject was goed, het weer was goed, de polder was fantastisch in het maanlicht dat de hemel voortbracht.
Er was echter één stoorzender, het geluid van de A9 van het langsrazende verkeer op de achtergrond. Het benadrukte bij mij nog eens waarom het aanleggen van nog een weg erbij in dat gebied geen goed idee is. Het zal de polder verwoesten. En alles wat zich op het traject ligt zal op z’n minst ernstig worden aangetast.

De zienswijze die werd besproken haalt een aantal nadelen van de doorverbinding aan; het extra belasten van de luchtkwaliteit van de 6 naastgelegen woonwijk Broekpolder en het aantasten van de Stelling van Amsterdam. Beide nadelen van de doorverbinding die door de Beverwijkse raadsleden van belang worden geacht.

GroenLinks heeft zich in het betoog achter die zienswijze gesteld. Daarbij is wel een aantal vraagtekens geplaatst die verder gaan dan de zienswijze.
Welk probleem lost deze weg op? De leefbaarheid van Krommenie wordt misschien beter. Maar door toename van het weggebruik die van Zaandam en de Broekpolder en alles dat er tussen ligt niet. Het probleem wordt alleen verplaatst en mogelijk verergerd. Wie worden er blij van deze weg? In ieder geval de omwonenden van het traject niet. De winst voor de automobilist is misschien twee minuten. Maar ten koste van wat moet dat worden gerealiseerd? De polder wordt verwoest, de stelling van Amsterdam wordt bedreigd als onderdeel van het wereld erfgoed en de IJmond die al geen goede luchtkwaliteit heeft wordt nog eens extra belast.

We vestigen onze hoop vooral op de leden van Provinciale Staten om het gezonde verstand te laten prevaleren en de doorverbinding af te blazen.