Op 10 december kwamen ruim vijftig belangstellenden naar het politieke café in La Citadel (Broekpolder) voor een bijeenkomst over de verbinding A8A9.
Dit politieke café was voor Groen Links Heemskerk, Velsen en Beverwijk de start van de campagne voor de provinciale statenverkiezingen van 20 maart.

Onder leiding van Kristina van der Geest, nummer 17 op de kandidatenlijst voor Groen Links en lid van het Groen Linksbestuur van Heemskerk, werd de bijeenkomst geopend. Aan het woord kwamen Alwin Hietbrink, statenlid van de provincie Noord-Holland en fractievoorzitter Groen Links en deskundig op dit thema; Simone Bosland namens de actiegroep Houd Broekpolder Leefbaar en Jan de Vries (D’66) raadslid van Zaanstad en bewoner van Krommenie. Zij zaten aan de ronde tafel en hebben in een goede sfeer standpunten uitgewisseld en was er ruimte voor discussie, vragen en opmerkingen vanuit het publiek.

 

De hamvraag: waarom deze verbinding?
Uit het publiek kwam de roep om te investeren in snelle lange afstandsfietsroutes.
Moeten wij met elkaar wel zoveel meer asfalt willen?
En ook: het is onze manier van leven en de keuzes daarin dat wij voor bereikbaarheid- en leefbaarheidsdilemma’s staan.
Bij leefbaarheid gaat het om geluidsoverlast en luchtkwaliteit in een regio, die om tal van andere bedrijvigheid toch al zwaarbelast is.
Van de andere kant laat de realiteit zien van veel verkeer in de regio Zaanstad zodat er oplossingen moeten komen met betrekking tot leefbaarheid vooral in de plaatsen Wormerveer, Krommenie en Assendelft. De aanwezige bewoners uit dat gebied willen hun problematiek niet stallen bij de buren. Maar een oplossing moet er wel komen.

Hietbrink gaat nog steeds voor de nul-plus variant: bekijk huidige knelpunten en zoek lokale oplossingen.
Vanuit de zaal klonk het serieus bekijken van variant 7, een omleiding van de N8 om Assendelft heen met aansluiting op de A8. Als deze weg verdiept aangelegd gaat worden met een aansluiting onder het spoor door en als 80 km weg, zal de overlast voor de bewoners in Assendelft veel minder zijn, dan de aanleg van een snelweg tussen de A8 en de A9.

Houd Broekpolder leefbaar signaleert dat per saldo de tijdswinst met die verbinding minimaal is als een van de argumenten om de verbinding tot stand te brengen. Ook gaf Bosland aan dat door die verbinding toename van verkeer alleen maar het nare gevolg zal zijn: tussen de 50.000 en 80.000 autobewegingen per etmaal aan toe.

De Vries is voor de bewoners van de Broekpolder niet blij met de voorkeursvariant van de provincie namelijk van de Golfbaanvariant. Die wordt nu doorgerekend en dat voelt voor hem goed: dan is er tenslotte eens een keer ten diepste wat uitgerekend. Als het te duur wordt kan opnieuw gekeken worden naar andere varianten.
Hij wijst overigens nul plus varianten af en gaat dan voor de Heemskerkvariant.
Bosland wijst ook de Heemskerkvariant als belastend voor de inwoners van de Broekpolder af.
Van de kant van Hietbrink waren er ook kritische kanttekeningen over rekenmodellen.
Vanuit de zaal kwam het geluid van megalomane projecten die grote financiële overschrijdingen kennen: Zeesluis; Westfrisiabrug.

Alom was er de roep om nog een keer naar de tekentafel terug te keren en b.v. ook de alternatieve verbinding tussen Zaanstad en IJmuiden/Beverwijk langs een versmald Noord Zeekanaal serieus te nemen (plan David Sluis).

Allen vragen zich gen slotte af wat de komende verkiezingen voor dit thema gaat opleveren in stemgedrag en in onderhandelingen voor een nieuw provinciaal college.

(Kristina van der Geest/Ron Hopman).