Nieuwe gebouwen krijgen een materialenpaspoort, en er wordt zoveel mogelijk gebouwd met lokale en hernieuwbare grondstoffen. De gemeente ontwikkelt een brede visie op hoe de gemeente Beverwijk vormgeeft aan de doelstellingen voor klimaat en circulariteit richting 2030 en 2050. Het programma ‘Duurzaamheid’ is daarvoor de eerste aanzet. Er komt een aanpak op alle beleidsterreinen.

De volgende ideeën zouden daarin volgens GroenLinks een plaats kunnen krijgen. Er zijn diverse lokale burgerinitiatieven en ondernemers die de lokale circulaire economie dichterbij brengen. Te denken valt aan initiatieven als een bouwkringloop, een circulair ambachtscentrum, repaircafé’s, plog-sessies, ‘Breng je eigen verpakking mee’-stickers voor ondernemers, kledingruil, buurtbiebs en andere lokale deelplatforms. In de Beverwijkse Broedmachine vind je nog veel meer voorbeelden van circulaire en vernieuwende economie.

We ondersteunen onze duurzame bedrijven, verenigd in GreenBizz,  in hun streven om hun bedrijfsafval te minimaliseren en maximaal om te zetten in grondstoffen. Huishoudelijk afval kunnen we verminderen en beter scheiden door goed gedrag op dit punt te stimuleren en financieel te belonen. Dit kan via een laag basistarief voor de afvalheffing gecombineerd met betaling per gebruik van de ondergrondse afvalcontainer of het aanbieden van de grijze bak. Initiatieven van inwoners om de diverse afvalcomponenten verantwoord apart in te zamelen (b.v. oud papier en afgedankt gereedschap en afgedankte fietsen) ondersteunen we, als is het maar om er veel aandacht aan te besteden. Hiermee kunnen we de hoeveelheid afval terugdringen en tegelijkertijd goede doelen dienen.