Woningen en leefsituaties sluiten lang niet altijd op elkaar aan. Sinds het sluiten van de verzorgingstehuizen in 2015 blijven ouderen bijvoorbeeld vaak langer dan zij willen en langer dan verantwoord is in hun gezinswoning wonen. Door het voor deze groep aantrekkelijker te maken om door te stromen naar een appartement (eventueel aangepast aan hun zorgbehoefte) krijgen meer ouderen een woning die bij hun situatie past én komt er meer woonruimte beschikbaar voor starters en gezinnen.
Om dat te realiseren gaan we meer huur- en koopappartementen realiseren. Ook maken wij afspraken met onze woningcorporaties met als doel doorstroming te stimuleren. Dit kan door bijvoorbeeld ouderen die doorstromen naar een kleinere woning een huurkorting te geven, zodat zij niet ineens veel meer gaan betalen voor een kleinere woning. Met name in Wijk aan Zee is extra aandacht nodig voor zowel ouderen die in hun dorp willen blijven wonen als voor jongeren die er een plekje willen vinden.