Zo kunnen inwoners in overleg met de gemeente in hun eigen wijk overtollige parkeerplaatsen omzetten in fietsparkeerplekken of in extra groen. In het Centrum blijft wat GroenLinks Beverwijk betreft betaald parkeren gehandhaafd. In wijken waar een tekort aan parkeerplaatsen is, wordt, in overleg met de bewoners, een kostendekkend parkeervergunningensysteem ingevoerd. Het parkeren op het Meerplein mag de ontwikkeling van woningen en bedrijfsruimtes (horeca) niet in de weg zitten. De ondergrondse fietsenstalling blijft gratis en het aantal plekken voor fietsparkeren wordt waar nodig vergroot. Met name in de zomer wordt het toegestaan om parkeerplaatsen tijdelijk te gebruiken als terras of fietsenstalling. Op één parkeerplaats passen immers tien fietsen of twee tafeltjes. Wij maken parkeervoorzieningen voor deelscooters, om overlast van lukraak achtergelaten scooters tegen te gaan.
Bij nieuwbouw worden de parkeernormen verlaagd en wordt (elektrisch) deelvervoer gestimuleerd. Fietsenstallingen komen bij de woning, parkeerplaatsen komen juist verder weg. Datzelfde doen we bij scholen. Dat stimuleert kinderen om per fiets of lopend te komen en verbetert de veiligheid om school.
Bij parkeeroverlast worden niet automatisch meer parkeerplekken gerealiseerd, maar wordt eerst gekeken of parkeervergunningen of betaald parkeren een betere oplossing is. En bij nieuwbouwlocaties, zoals bijvoorbeeld de Spoorzone, worden parkeerplaatsen niet direct aan de straat gerealiseerd, maar aan de rand van het gebied, zodat automatisch een autoluwe wijk ontstaat. Bij nieuwe woningen van drie of meer bouwlagen wordt de parkeerplaats onder het gebouw gerealiseerd, zodat de buitenruimte zoveel mogelijk beschikbaar blijft voor groen, spel en ontmoeting.