Een marathonsessie zou het genoemd kunnen worden: de eerste van twee inhoudelijke behandelavonden van het bestemmingsplan Wijk aan Zee. Zienswijzen en verduidelijkende vragen ten aanzien van het bestemmingsplan voerden de boventoon.

Groot aantal insprekers
Voorafgaand aan de bespreking werd duidelijk dat veel insprekers zich gemeld hadden om hun zienswijzen toe te lichten. Vanuit een passie voor Wijk aan Zee bepleitten zij hun zaak.

Petitie (700 handtekeningen) aangeboden
Nadat insprekers hun bijdrage hadden geleverd was het de beurt aan de commissieleden. Zo ook naar aanleiding van een petitie met zo’n 700 handtekeningen, aangeboden door camping Aardenburg. Zo merkte raadslid Vroonhof (GroenLinks) op ‘’dat dat een groot aantal is, maar waaronder hebben deze mensen dan hun handtekening gezet?’’ Het bleek dat de petitie zich richtte tegen de mogelijkheid van nieuwbouw en initiatieven rond de locatie van camping Aardenburg.
Mocht die nieuwe functie, zoals nu in voorstel staat, er ondanks alles toch in blijven, dan gaf raadslid Uiterwijk (VRIJ!) alvast aan te zullen komen met een amendement om dat juist omgedaan te maken.

Nadruk op woningen
Verschillende raadsleden (Peter Weel (D'66) Ali Bal ( Samen) en Kees Vroonhof (GroenLinks) was het opgevallen dat er veel nadruk ligt ‘’op het creëren van woningen, voor jongeren en ouderen, maar dat dit niet direct terug te vinden is in dit bestemmingsplan. Daar moet meer duidelijkheid in komen.
Raadslid Vroonhof vroeg zich af of er wel onderzoek is gedaan naar de woonbehoefte in Wijk aan Zee?'' Welk aantal is nodig om ook een garantie te kunnen geven op een betere leefbaarheid waarbij gedacht kan worden aan school, verenigingen en andere voorzieningen?

Arbeidsmigranten
Een steeds groter aantal woningen wordt bewoond door arbeidsmigranten.
Het is niet schuld van de arbeidsmigranten. Zij worden ook maar ergens gedumpt.
D'66, CDA en GroenLinks willen graag een antwoord naar de kans van slagen van handhaving om de woningen welke nu door arbeidsmigranten worden bewoond weer terug te winnen voor het woningaanbod.

Op 10 januari 2019 vindt de tweede behandeling van het bestemmingsplan plaats.