De nota gaat op diverse aspecten van gezondheid in (zie website van de gemeente Beverwijk, vergadering van 29 april): de leefomgeving, maar ook de eigen leefstijl. Er komt voor de periode van acht jaar een zogeheten Beverwijks leefstijlakkoord. Gehoopt wordt op subsidies van elders (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en van de landelijke overheid.

In de raadscommissievergadering van 15 april, de dag na het uitbrengen van gezondheidscijfers van het RIVM, met zorgen omtrent mede door o.a. fijnstof veroorzaakte aandoeningen in met name Wijk aan Zee en Beverwijk West, is er stevig gedebatteerd over gezondheid in de gemeente Beverwijk. Leefstijl en de kwaliteit van de fysieke leefomgeving horen bij elkaar.
GL zal zich in de komende periode scherp inzetten op het aspect gezondheid. Eigenlijk moet elk plan dat de fysieke leefomgeving raakt een soort van gezondheidstoets ondergaan.
Te denken valt aan de vervolgstappen die gezet worden voor park Overbos; de grootse plannen voor de spoorzone (denk aan energie-neutrale huizen, verduurzaming van de industrie; milieuvriendelijke mobiliteit) ed.

Binnenkort komen belangrijke dossiers in de raad aan de orde: Groenvisie; Milieubeleidsplan, Visie&programma gezondheid en luchtkwaliteit , energiedocumenten. Veel problematiek is regionaal. Provinciaal is het “Programma Tata 2020-2050” aangenomen. Onder andere vanuit druk van IJmondgemeentes en van verontruste bewoners wordt de provincie scherp gehouden in het volgen van vervuilende zware  industrie. De fractie van GL Beverwijk en onze wethouder milieu en gezondheid, Haydar Erol, houdt de vinger aan de pols.

Tevens heeft GL in samenwerking met D66, PvdA en Vrij een amendement ingediend om naast de leefstijlthema's extra aandacht te vragen voor de fysieke leefomgeving. Dit is raadsbreed aangenomen.