Als onze kinderen buitenspelen of wij door Beverwijk fietsen, is het inademen van schone en gezonde lucht van levensbelang. Daarom kiest GroenLinks voor schoon vervoer.

Binnen Beverwijk willen we dat je je gemakkelijk te voet kunt verplaatsen. Maar we geven ook ruim voorrang aan de fiets, door betere fietspaden aan te leggen, fietssnelwegen naar plaatsen in de buurt te maken en handige plekken aan te wijzen voor het parkeren van je fiets. Voor elektrische auto’s verbeteren we bovendien de infrastructuur.

Veilig te voet of op de fiets.

Beverwijk stimuleert het gebruik van de fiets voor de korte afstand. De ontwikkeling van de elektrische fiets biedt hierbij extra kansen met name voor het woon-werkverkeer binnen een straal van 20-30 km. GroenLinks wil daarmee versterking van de fietsinfrastructuur, veilige en snelle fietsverbindingen binnen Beverwijk en naar de regio. GroenLinks vindt dat de frequentie van de ponten die het Noordzeekanaal kruisen hoger moet, vergelijkbaar met de frequentie van de Amsterdamse ponten over het IJ.

GroenLinks wil graag de oost-west verbinding voor fietsers door Park Overbos verbeteren. De  bestaande routes kennen tal van hindernissen, bijvoorbeeld het oversteken van de Alkmaarseweg.

GroenLinks hecht aan goede fietsenstallingen. De ondergrondse stalling op het Stationsplein blijft gratis. De fietsparkeer infrastructuur op de Breestraat wordt, zo nodig, versterkt. Station Heemskerk (Broekpolder) heeft een betere fietsenstalling nodig.

De openbare ruimte in Beverwijk wordt in principe ingericht voor fietsers en voetgangers. Auto’s zijn 'te gast'. Voetgangers en fietsers krijgen prioriteit bij de inrichting van verkeersstromen in en naar het centrum. Het beleid om doorgaande veilige fietsroutes aan te leggen wordt voorgezet, met een goede aansluiting op bus/treinstation. Bij het realiseren van nieuwe woningen wil GroenLinks dat beter gelet wordt op fiets- en OV-bereikbaarheid. Bijvoorbeeld door voorschriften voor projectontwikkelaars, bedrijven en instellingen op te stellen over voorzieningen op het gebied van parkeernormen, verplichte (inpandige, gemeenschappelijke) fietsenstallingen en goede fiets- en wandelroutes.

De gemeente werkt samen met belangenorganisaties zoals Rover en de Fietsersbond.

Beverwijk stimuleert ouders en kinderen om 'op voeten en fietsen' naar school te gaan. Tijdens de breng- en haaltijden van basisscholen zijn de straten voor of rond het schoolplein autovrij.

De auto als het moet.

De afstanden in Beverwijk naar scholen en winkels zijn zo kort dat de meeste mensen hiervoor niet persé de auto hoeven te gebruiken. Daarom wordt het centrum van Beverwijk autoluw. Met de fiets kan het ook, vaak zelfs sneller. 

Het aanleggen van meer asfalt is niet de oplossing voor de toenemende vervoersbehoefte.  GroenLinks ziet de aanleg van een A8-A9 verbinding niet als de oplossing voor het file probleem. Zeker niet voor de leefbaarheidsproblemen (geluid, luchtkwaliteit) langs de bestaande route. Indien er een politieke meerderheid is voor de aanleg van deze weg dan vindt GroenLinks dat er een radicale keus gemaakt moet worden. Een weg, in een tunnel, die zowel het milieu als de leefkwaliteit, het open landschap als de werelderfgoed status van de Stelling van Amsterdam niet aantast. De leefkwaliteit, die in de IJmond al onder druk staat, mag niet verder aangetast worden. Met name de bewoners van de Broekpolder verdienen onze steun en bescherming.

Wij stimuleren het gebruik van milieuvriendelijke auto’s. Beverwijk beschikt daarom over vier jaar over een voldoende groot netwerk van elektrische auto-oplaadpunten. De daar gebruikte elektriciteit is uiteraard opgewekt met zon- of windenergie. Het gemeentelijke wagenpark gaat over op elektrisch rijden.

Wijkbewoners mogen meebeslissen om hun straat meerdere malen per jaar autovrij te maken voor buitenspeeldagen, buurtfeesten, rommelmarkten, etc.

Aantrekkelijk openbaar vervoer.

De IJmondgemeenten hebben de slechtste OV-bereikbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam. Samen met de provincie willen we de bereikbaarheid in de regio op niveau brengen. Werknemers moeten  - net als vanuit Almere -  zonder overstap de belangrijkste werkplekken in de Metropoolregio Amsterdam kunnen bereiken, te weten Schiphol, Amsterdam Zuid, -Amstel en -Bijlmer. GroenLinks wil daarom een snelle OV verbinding naar Schiphol/Amsterdam Zuid vanuit Beverwijk. In eerste instantie via een snelle busverbinding, op de langere termijn via Lightrail. 

Daarnaast kiezen we voor het verbeteren van de huidige trein verbindingen, met een hogere frequentie, hogere snelheid en passend materieel. Als volgende stap zien wij het doortrekken van de intercity Alkmaar-Beverwijk-Haarlem naar Amsterdam Centraal, Amstel en Bijlmer en verder. GroenLinks wil zijn invloed uitoefenen op NS, ProRail, Provincie NH en Vervoerregio Amsterdam zodat de trein een aantrekkelijk alternatief wordt voor de file.

GroenLinks wil een verbetering van de snelheid van het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld uitbreiding van het HOV net naar boven het Noordzee Kanaal, door knelpunten bij stoplichten weg te nemen, ruime, goed onderhouden haltes aan te leggen en met busbanen.  

Het NS Station Heemskerk moet door middel van een busverbinding bereikbaar worden. Het Station Beverwijk is sterk verouderd en verdient een opknapbeurt, zodat deze (weer) een kwalitatief hoogwaardige OV toegangspoort tot Beverwijk wordt.

Parkeren.

Het parkeren van auto’s kost veel openbare ruimte.  Aanleg, onderhoud en beheer van parkeerplaatsen is niet gratis. Uitgangspunt is dat e.e.a. kostendekkend is, autobezitters krijgen de maatschappelijke kosten hiervan in rekening gebracht. Daarnaast is regulering nodig, bijvoorbeeld om te voorkomen dat OV reizigers, Bazaarbezoekers en personeel van winkels langdurig parkeerplaatsen bezetten of dat bewoners niet bij hun eigen huis kunnen parkeren. De gemeente staat open voor ideeën en initiatieven van burgers, bedrijven, winkeliers om het parkeerbeleid lokaal en integraal te optimaliseren, bijvoorbeeld door het inrichten van blauwe zones. Randvoorwaardelijk is hier dat kosten en baten in evenwicht blijven.

We moedigen het ‘autodelen’ aan door een aantal parkeerplaatsen beschikbaar te stellen voor deelauto’s.