GroenLinks Beverwijk wil dat inwoners, milieu- en natuurgroepen, energiecoöperaties en agrarische collectieven actief betrokken worden bij het opstellen van deze visie.
De energietransitie vraagt letterlijk om ruimte, om goede inpassing en een integrale afweging van het gebruik tegenover andere “ruimtegebruikers” als natuur, recreatie en wonen. Tegelijkertijd vraagt het klimaatprobleem om urgentie en doorpakken. Wij zijn ons bewust van deze afweging en daarom gaan we nu al aan de slag.

Een belangrijk principe voor onze lokale samenleving is hierbij volgens GroenLinks dat gewenste maatschappelijke bestemmingen een vorm van bescherming krijgen, zodat ze niet ongewenst kunnen worden uitgewist, maar bij een noodzakelijke verplaatsing zonder veel inspanning elders worden bestemd.
Een voorbeeld hiervan is het gebied in Westerhout waarop de bestemming Volkstuin ligt. Als er op deze plek iets anders wordt gerealiseerd, dan is de gemeente verplicht elders een locatie van gelijke grootte met deze bestemming mogelijk te maken. Op deze manier blijft het totale areaal met als bestemming Volkstuin even groot.
Volkstuinen met een ecologische uitgangspunt zijn in onze ogen goed voor het milieu en zorgen ook voor het welzijn van de mensen. Ze kunnen dus worden aangemerkt als een gewenste maatschappelijke bestemming.