Doorstroming van autoverkeer is geen doel op zich. Onnodig autoverkeer wordt zo ontmoedigd, waardoor overlast, luchtverontreiniging en sluipverkeer wordt tegengegaan. En wat GroenLinks Beverwijk betreft wordt de A22 afgewaardeerd tot een 70 of 80 km/u-weg. De A22 is een uniek stukje snelweg, de enige snelweg door de bebouwde kom onder geluidsbeperkende maatregelen. Afwaardering ervan maakt ook de ontwikkeling van de kop van de haven mogelijk en biedt kansen op woningbouwontwikkeling langs de Parallelweg. Hiervoor is ook een korte verbinding nodig naar Zaandam, via een brug over het zijkanaal A.
GroenLinks Beverwijk vindt de A8/A9-verbinding ongewenst. Wij pleiten voor alternatieve wijzen van vervoer, via bijvoorbeeld een snelle en frequente spoor- of lightrailverbinding in combinatie met vervoer van vracht over het water. Echter, GroenLinks Beverwijk ziet dat er een grote meerderheid is die daar anders overdenkt. Aanleg kan alleen doorgaan als bewezen is dat de bewoners van de Broekpolder er geen nadelige gevolgen van ondervinden en het open landschap niet wordt aangetast. Een geheel ondergronds- of verdiepte aanleg is dan ook een minimale vereiste, in combinatie met maatregelen aan de A9 en het A9/A22-knooppunt om geluidsoverlast tegen te gaan. Het is daarbij niet vanzelfsprekend dat het Beverwijkse aandeel in de aanleg kosten hoger wordt dan nu is afgesproken.
Vervoer is ook voor minder mobiele mensen zoals ouderen van groot belang om deel te kunnen nemen aan de samenleving. Daarom is er betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor korte en langere ritten. Bovendien zorgen we ervoor dat de hele gemeente toegankelijk is en blijft voor ouderen, mensen in een rolstoel, met een rollator of een kinderwagen en mensen met een visuele of andere beperking. We hebben hierbij ook oog voor jongeren en scholieren die voor schoolbezoek afhankelijk zijn van het openbaar vervoer.